středa 17. srpna 2011

Držme si zmetka na očích

Tímto krátkým komentářem bych rád reagoval na situaci, která vznikla no fóru Velkýho Chytráka. Abych ale vůbec mohl uvést problém, je potřeba vysvětlit celé dění okolo. Po několika letech fungování přišla chvíle, kdy jsme museli říct "Dost!", udělat tlustou čáru a začít znovu. Na můj vkus ta čára není dostatečně tlustá, ale o tom níže. Stará databáze se nedala přenést z důvodu poškození a update na novou verzi phpBB také nebyl možný. Museli jsme proto založit fórum nové s čistým štítem a uživateli. Určitě to byl krok správný, proti botům se už nedalo bránit a vyčištění pár tisícovek neaktivních uživatelů také nemůže být na škodu. 

Stala se ale věc, kterou by někdo možná bral za absurdní, jako já. Pakliže se dělá restart fóra, automaticky nás napadá "nový start", z čehož můžou mít radost hlavně nováčci, méně oblíbení uživatelé, a naopak staří mazáci budou spíše remcat. Já osobně naprosto chápu myšlenkové pochody člověka, který nepatří k nejoblíbenějším, když doufá, že bude moci začít budovat svoji vizitku od naprosté nuly. Jsem přesvědčen, že člověk může dojít uvědomění, časem zjistí, jak věci fungují, naučí se chovat ve společnosti, ale těžko někoho přesvědčovat, že jste se změnili. To je skoro nemožné. Není lepší začít od píky? Je proti pravidlům zakládat více účtů, ale když se všichni musí znova registrovat, proč nevybrat jiný nick, jiný avatar a začít jako nový člen. Lidé se na vás koukají jinak, mají k vám neutrálnější a objektivnější přístup. A já se přiznám, že když napíše něco nějaký "profláklý neoblíbenec", tak i já jsem automaticky vůči němu skeptický. 

Myslím si, že toto je cesta pro lidi, kteří neuspěli dříve. Přestože teď na to už mají, tak by byli znovu zašlapaní. A takový člověk nemá motivaci se do komunity vracet, přehnaně se podílet na tvorbě celého uskupení, což stálým uživatelům vyhovuje, protože na sebe jsou zvyklí a přijímat mezi sebe někoho nového je velmi těžké. Pokud se ale všichni najednou ocitnou na samotném začátku, tak to může jen prospět. Samozřejmě, že se mezi sebou lidé už znají, ale komunita je natolik rozrostlá, že naprostá orientace ve všech nikdy být nemůže. 

Teď ale k samotnému problému, moderátoři na VCh zakázali změny přezdívek. Pokud se pozná, že starý uživatel má nový nick, tak bude oheň na střeše. Což dle mého není vůbec dobře, je to v rozporu s mým přesvědčením, že uživatel má při takovéto situaci právo na nový start, stejně jako je nový start fóra. Jeho anonymita a čistý štít by měly být právem, které si zaslouží. Každý má možnost volby, stejně tak si může zvolit nick starý, je to na něm. Jako argument neberu, že chtějí mít přehled. Ten mít stejně nebudou, protože komunita je opravdu rozsáhlá. Na druhou stranu můžou mít pořádek a spokojené uživatele. Tímto nechci na nikoho útočit, ani do ničeho zasahovat. Je to čistě můj komentář k vzniklé situaci.

4 komentáře:

michal řekl(a)...

já nechci nějak rýpat, na vch mám svůj názor, ale vždyť těm moderátorům někdo šéfuje, ne? admin team ve kterém jsi byl, pokud vím, i ty. nestačilo by jim prostě říct "nicky se měnit můžou" a oheň by byl zažehnán? :)

Firejs řekl(a)...

Jo, mě taky překvapilo to vynucení stejného nicku. Sám jsem chvíli uvažoval že bych začal od znova, páč ten skepticismus o "neoblíbenců" jsem dost pozoroval, ale pak jsem si to rozmyslel - přece jen vystupuji všude na internetu jako Já a být někde jinak... ale u mladších uživatelů by to nebyl problém.

Jinak restart VCH určitě pomohl.

Likandro řekl(a)...

Změnit nick, proč ne, ale musí to být pochopitelně s kontinuitou na ten starý. Tudíž, do podpisu například vložit: "Dříve jsem byl pan XY."

Začátek od píky s tím, že nikdo nebude vědět, kdo jsem, ačkoliv já druhé lidi znát budu, to osobně považuji za poněkud neslušné. Takový malý podvod.

Navíc to podle mě ani není dobré pro vývoj člověka jako takového, protože člověk, je-li autentický, musí sám sebe chápat jako minulost, přítomnost a budoucnost. Jednat bez ohledu na minulost a budoucnost, to nemůže dělat dobrotu.
Takže nový start bez kontinuity, to je věc na kterou u někoho přijít, asi mu ruku nepodám, nedá se mu věřit a o dalších problémech ani nemluvě.

Takže za mě asi tak.

Ale obecně bych to moc nehrotil, protože to zkrátka nějak dopadne, jako vždycky. Chvíli bude humbuk, nové nicky se nakonec stejně provalí v původním znění a zase bude všechno v pořádku. Hlavně klídek.

Petr Vojtěch řekl(a)...

Michal: Těžko říct, při přesouvání jsem byl na cestách a nesledoval jsem, jak to probíhalo. Teď spíš komentuji dění zpětně.

Fire: V tvém případě snad měnit nick nemá smysl. Jsi tu dlouho, něco jsi prožil a snad i dokázal. A ostatní to vědí.

Liki: Rozhodně nejde nesouhlasit :) Podvod to možná je, ale pokud pomůže nějakému lepšímu výsledku, nejsem proti. Co ale zůstává nejdůležitější - jak píšeš - hlavně klídek a všechno bude v pohodě. Tak to beru a nic neřeším, jen komentuji :)